U-47 VII/C Típus "Robbe"
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

U-47 VII/C Típus "Robbe"

E-mail Nyomtatás PDF

 

U47

A II. világháború során összesen 24 példány épült a típusból. A VIIB típussal olyan híres parancsnokok harcoltak, mint Kretschmer (U-99), Prien (U-47) és Schepke (U-100).

Technikai adatok:

Vízkiszorítás (tonna):    753 (felszínen) - 857 (lemerülve) - 1040 (harcra készen)

Hossz (m):          66,50

Szélesség (m):  6,16

Merülés (m):     4,74

Magasság (m):  9,50

Teljesítmény (LE):          3200 (felszínen) - 750 (lemerülve)

Sebesség (csomó):         17,8 (felszínen) - 8,0 (lemerülve)

Hatótávolság (mérföld/csomó):              8700/10 (felszínen) - 90/4 (lemerülve)

Fegyverzet:       Torpedó: 14 db - 4/1 (orr / far-cső)

Akna: 26 TMA

Fedélzeti ágyú: 88 mm/L45

Személyzet:      42-46 fő

Maximális merülés:       körülbelül 220 m

Vízrebocsátás: 1937. február 27. - Germaniawerft AG, Kiel

Szolgálatba állítás: 1938. december 17.

Parancsnok: 1938. december - 1941. március Günther Prien korvettkapitány (1908. Január 16. - 1941. március 7.)

1941. március 7-én az U-47-et a Wolverine brit romboló elsüllyesztette.

PRIEN, Günther (1908-1941)

Német tengeralattjáró-kapitány. Az egyik legsikeresebb búvárhajó-parancsnok volt. Legmerészebb haditette a Scapa Flow-i akció volt: 1939. október 14-én az U-47 fedélzetén átverekedte magát a kikötőzáron, és megtorpedózta a Royal Oak csatahajót, mely elsüllyedt, és kb. 800 angol tengerészt vitt magával a hullámsírba. 1940-ben egy portya során 51,000 BRT hajóteret süllyesztett el. Az U-hajó parancsnokok közül elsőként kapta meg a lovagkeresztet.

Eredmények: 10 bevetésen elsüllyesztve 31 hajó, megrongálva 5 hajó, (köztük 1939. október 14-én elsüllyesztette a brit Royal Oak csatahajót, 1940. július 2-án pedig megtorpedózta az Arandora Star felfegyverzett kereskedelmi gőzöst).

 

Robbe  U-47

Szlovákia- i barátaim keresése lehetőséget adott, hogy közelebbről is meg ismerkedjek ezzel a kittel. A kérés, aminek eleget tettem az volt, hogy a gyári doboz által biztosított modellt a lehető legéletszerűbben kivitelezzem, és építsek bele egy olyan merülő technikát, amivel álló helyzetbe is le tud merülni „ Dinamikusan” , mert az alap készlet csak  „Statikus „ merülést tett lehetővé. Én is kíváncsi voltam hogy milyen egy ilyen, úgy mond építődobozból elkészíteni egy Tengeralattjárót.

1, ( ismerkedés) Megérkezett a doboz, a mérete termetes volt, kibontottam és végig néztem hogy mi is van benne.  A dobozban előnyomott műanyag lapok voltak, a test vákuum szívott műanyag  darabjai, valamint a hozzá való, bezacskózott alkatrészek . Meglepően szépen kidolgozott részletűek voltak a  különböző apró alkatrészek.

2, ( A kezdet)Elkezdtem a műanyag lemezből kivágni az alkatrészeket és kategorizálni hogy később meg találjam . Ez elég monoton munka volt  két napomba telet mert minden darabot külön-külön meg kelet még csiszolni is.

3, ( Merülő technika) Elkezdtem a merülő technikának szánt „Kobel Tankot” építeni.  A hajó belsejében lévő PVC csőbe kellett építeni a belső technikát. A cső átmérője és a hossza meg határozta, hogy mekkora csőből lehet elkészíteni. Első számításaim szerint 750ml–es űrtartalmú az ideális, hogy lemerüljön a hajó. Mivel én 60mm-es átmérőjű csőből szerettem volna elkészíteni, csak hogy ez itthon nem szabványcső, ezért külföldről kellett beszereznem, ahol kapható volt. 10mm-es PVC táblából készítettem a dugattyút, amibe kettő gumi gyűrűnek lett hely kialakítva a tengely 6-mm es menetes szár lett. A cső egyik végét esztergált dugóval zártam le a másik végére készítettem egy szintén esztergált pogácsát, ahova az előtte meg vásárolt 12 voltos autó kerék pumpából származó hajtást rögzítettem. Ez a pumpa bárhol beszerezhető, tartalmaz többek között egy 12 voltos motort, kis indító fogaskereket, valamit egy műanyag nagyobb fogaskereket, ami fém házba van elhelyezve. A műanyag fogaskerékbe bele faragtam egy 6-os csavaranyát, ami a menetes szárra tekeredik majd, és előre–hátra mozgatja a dugattyút. A vég kitérésekre mikrókapcsolót használtam, ez által biztonságosan lehetett mindkét irányban mozgatni a dugattyút, a víz be, és kiszívásakor. A merülő tartály űrtartalma 800ml lett.Így kaptam egy  motoros fecskendőt, ami  a lehető leggyorsabban szívja be vagy nyomja ki a benne lévő vizet.

4, (építés) A dobozban mellékelt összerakási rajz hosszas tanulmányozása után, még sajnos sok sötét folt maradt. Nem volt igazán részletes és folyamatos. Utána kellett néznem az Interneten, és a külföldi barátaimtól akik már építetek ilyen modellt kellett tanácsot kérnem hogy csináljam.

A test közepével kezdtem. A belül futó PVC csövet két oldalról körül veszi a vákum szívott műanyagból készült test, amiből ki kellett vágni a víz befolyó nyílások helyét, amit utána rá kellett ragasztani. A két középső testrész összeragasztása után, belső távtartókat kellett ragasztani, és a csövet berögzíteni.

Következett a belső technikát tartó keret elkészítése, amit az előre megvágott lapból kellett összeragasztani.

A gyári rajz alapján állítottam össze addig a pontig, amíg a gyári kitt által ajánlott két darab akkumulátor helyéig értem

Ott kivágtam az előzőleg elkészített merülő tankot, szerencsére belefért.

Nagyon jól meg tervezett és szépen kivitelezhető   volt a belső váz kialakítása. A dobozban lévő motorokat használtam.

Az eredeti terven lévő akkumulátorok helyére raktam a merülő tankot a hajó mértani közepébe, ezért az akkumulátorokat előrébb kellett raknom. Alulra került a merülő tank meghajtására szolgáló 12 volt 1,2Ah ólom-zselé akkumulátor, fölé a motor akkumulátora, ami normál 7,2 voltos 2Ah volt

A tengeralattjáró legfontosabb része következett a belső cső tömítése, és a rögzítés elkészítése.

A cső lezárására két egyforma dugószerű műanyaggal volt tervezve, az egyiket be kellett ragasztani, míg a másikba a belső vázat kellett ragasztani, így azt ki lehetett húzni. A rögzített vég közepén egy furat van, amibe egy réz csövet kellett be ragasztani. A cső egyik végén menetes lezárás van a másik végén, egy tölcsérszerű vég. Mikor betoljuk a belső részt a csőbe, akkor a záró végében lévő csavart, aminek a tövébe gumidugó van, bevezeti a rézcsőbe a tölcséres toldalék, s így be lehet hajtani a réz csőbe lévő menetes részbe. Összehúzza a csavar a két részt, behúzza a PVC cső másik végén lévő lezárás, és így a cső mindkét végé le van dugózva. A lezáró vég tömítésére a gyár, gumi O gyűrűt adott, ami hamar kiderült, hogy nem a legjobb, mert tömör az anyaga, és túl nagy erővel kell összenyomni a tökéletes zárásra. Ezért vékony gumicsőből készítettem ugyanolyan O gyűrűt, amit a benne lévő hely miatt könnyebb összenyomni és nagyobb felületen összefekszik.

Kiderült hogy a belső váznak van egy hibája; mivel csak alul helyezkednek el merevítők, így a felső rész nem egyenletesen feszül a csőnek, mikor összehúzom. Ezért a felső részre egy merevítőt készítettem stírol lapból és 2 mm-es küll őből, így egyenletesen összehúzza a testet, és végig összenyomódik a gumitömítés is. Kipróbáltam otthon a fürdőkádban, és nem ázott be. Leteszteltem a szetthez tartozó szelepen keresztül; levegőt fújtam bele, és nem eresztett.

Következet az ellenőrzés után a test első és a hátsó rész összeállítása. Az első részbe be kelet építeni a merülő szárnyat és a hozzá a mozgató mechanikát.

És mivel hogy a gyári szettbe az első kormány mechanikusan a víz áramlásával lehetet csak mozgatni, ezért én külön servot szereltem be. a helye a torony alatt lesz egy vízhatlan dobozban.

Hátsó rész bonyolultabb volt, mert ott a záró műanyagdugóra kellet ragasztani a két félből álló testet. Ebbe a részbe van a hátsó merülő kormány és az oldalkormány is. A kitt nem minden része teljesen az eredeti hajó mása, ezeket igyekeztem pótolni, az eredeti VII/B tervrajz alapján. Kialakítottam a hátsó vető csövet, és a hátsó rész alján a víz beömlő nyílásokat valamint az alsó kormánylapát merevítőjét, és az orron a háló Vágót is fémből készítetem, mert a gyári műanyag nem volt jó minőségű.

Beépítettem a rádiót és beállítottam a tolórudakat, következet a hajó első vízre rakása. Szépen ált a felszínem és elég stabilnak tűnt, egy kis ólom kisúlyozásra volt szükség hogy párhuzamosan álljon a fedélzet a vízvonallal. Így már csak a merülést kelet leellenőrizni, ami újabb korrigálást jelentet a hátsó részen.

Beállítások után nem volt semmi akadálya hogy a végső festés és dekoráció következzen. A testre felrajzoltam a tervrajz alapján a gyári hegesztési varratokat, amit a gipszkarton szerelésnél használatos rács alakú ragasztószalagból vágtam ki, és egyenként helyeztem fel a felrajzolásokra. Pótoltam az estleges hiányzó kisebb alkatrészeket. Majd következet a test festése Revel 87-es festékkel a test alsó részét és Revel 57-es + egy kis fehérrel a felső részt. Száradás után matt lakkal fújtam le. A szín összeállításba és a részletek finomításába sokat segítet Keresztes László, aki többek között tengeralattjáró makettekkel foglalkozik.

5, (Torony, ágyú, fedélzeti löveg)

Sajnos ezeknek az apróbb részek kialakítására már nem igazán volt időm, meg kértem a Bátyámat, Király Józsefet, aki Kaposváron lakik, és szintén épít hasonló modelleket, hogy ö készítse el. Be kellet gyűjteni sok eredeti fotót és rajzot, hogy a legéletszerűbben meglehessen építeni, és pótolni a hiányosságokat.

Nagyon szép és alapos munkát végzet ezúton is köszönöm.

Torony:

Ágyú,fedélzeti löveg:

6, (Úsztatás)

Elkészült hajóval kisebb-nagyobb nehézségek árán elmentük a közeli tóra, hogy kipróbálhassuk. A vízre tétel után hamar meg mutatkozót a hajó szépsége és jó manőverezhetősége.  A felszíni manőverezés nem tért el a hagyományos hasonló modellektől viszont a dinamikus merülés első alkalmakor félve engedtük a víz alá de, mivel meg bízhatónak tűnt bátrabban próbálgattuk. Remek szórakozást és szép élményt nyújtott a hajó.

7, (összegzés) Amennyire féltem atoll hogy egy gyári kittet kel össze alítanom most már visszagondolva nem volt olyan nehéz és jó érzés volt, hogy minden alkatrész és technikai megoldás el volt készítve és nem nekem kelet mindent meg tervezni és kivitelezni. A kész hajó menet tulajdonságai is meggyőzőek voltak kevesebb utó munkálatot kívántak a vízen, mint a többi hajóm.

Viszont a hajó igen csak borsos ára, és az hogy egy ilyen jól meg tervezet hajó ilyen rossz összerakási rajzzal van ellátva csak negatívumként, szolgál, ellene szol még hogy sokk olyan technikai hiányosság van a dobozba (első sorba nem tökéletes, stabil zárhatósága a középső technikát tartalmazó PVC csőnek) amit semmi esetre se tud megoldani egy kezdő modellező segítség nélkül vagy csak több próbálkozás után, jár sikerrel. Az alap doboz Dinamikus merülésű hajót tesz lehetővé, viszont ehhez szükséges a nagyobb teljesítményű akkumulátor. Mindenképp meggyőző a teljes élmény eléréséhez,   elkel készíteni a Statikus merülő technikát vagy hozzá vásárolni.

A kész hajóhoz készítettem egy szállító ládát hogy  könnyebb  legyen szállítani.

Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.

Készítettem egy videót:

A hajó az új gazdájával szépen szerepelt a

R/c Modell Tengeralattjárók Találkozóján /Bratislava/  2008 09 13-14.

Pár kép :

 

http://www.modelboats.sk/Home/akcie/sub_raca_2008/P1010187.JPG

 

http://www.modelboats.sk/Home/akcie/sub_raca_2008/P1010180.JPG

 

Módosítás: ( 2011. március 07. hétfő, 16:44 )  

Google Fordító

Megosztás a Facebookon